Fa temps, les portes de l’oficina eren la frontera entre la vida laboral i la vida personal. Ara, en forma de trucades telefòniques, correus electrònics o missatges de WhatsApp, les obligacions i responsabilitats laborals traspassen els límits de l’oficina i envaeixen els nostres moments de descans.
“El 2020, el percentatge d’empleats espanyols que afirmaven que vivien immersos en una cultura d’estar sempre disponibles a la feina pujava al 74 %”.
No desconnectar de la feina pot afectar el cervell
Amb la pandèmia i el teletreball es va crear una percepció de disponibilitat total i trucades a deshora a què hem de posar solució. I és que aquesta invasió i sensació de constant connexió amb la feina, pot arribar a provocar esgotament mental i estrès – també conegut com a burnout laboral. Davant d’aquest problema, es posa sobre la taula un dret fonamental: el dret a la desconnexió digital.
Què és el dret a la desconnexió digital?
El dret a la desconnexió digital és un dret que tenen tots els treballadors, inclosos els directius de les empreses, perquè es respecti el seu temps fora de l’horari laboral.
Dit d’una altra manera: les persones treballadores tenen dret a no utilitzar cap dispositiu de l’empresa, com ordinadors, telèfon de l’empresa, etc., i a no contestar trucades, missatges de WhatsApp, correus electrònics o altres comunicacions, durant els seus períodes de descans i vacances.
Aquest dret està regulat amb la Llei del Teletreball 10/2021 i també amb la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, on consta que “els treballadors i els empleats públics tindran dret a la desconnexió digital a fi de garantir, fora del temps de treball legal o convencionalment establert, el respecte del seu temps de descans, permisos i vacances, així com de la seva intimitat personal i familiar”.
Com bé diu la normativa legal, el dret a la desconnexió digital té l’objectiu garantir el respecte al temps de descans, permisos i vacances, així com la intimitat personal i familiar dels treballadors. També és una mesura de prevenció de riscos laborals, per frenar la sobrecàrrega mental que pot comportar aquesta connexió constant.
Què es considera un descans?
Un descans laboral és el període de temps en què el treballador no està obligat a prestar els seus serveis per l’empresa.
Segons l’Estatut dels Treballadors, la jornada laboral ordinària no ha de sobrepassar les 40 hores setmanals de treball i 9 hores diàries com a màxim, a no ser que, per conveni col·lectiu o acord entre l’empresa i el treballador, s’estableixi una altra distribució del temps de treball diari, respectant en tot cas el descans entre jornades. La resta de temps es considera descans, inclosos:
- La pausa laboral de mínim 15 minuts, o de 30, sempre que la durada de la jornada diària continuada excedeixi de 6 hores o 4 hores i mitja en el cas dels treballadors menors de 18 anys.
- El descans diari de 12 hores entre el final d’una jornada i l’inici de la següent.
- El descans mínim setmanal d’1 dia i mig ininterromput o 2 dies en cas dels treballadors menors d’edat.
- Els 14 dies de festes laborals.
- Altres permisos, llicències i excedències.
Què passa si no es respecta el dret a la desconnexió digital?
Si l’empresa no respecta el dret a la desconnexió digital, la persona o persones treballadores poden acudir a l’ITSS (Inspecció de Treball i Seguretat Social).
L’incompliment d’aquest dret pot suposar una infracció greu i l’empresa pot ser sancionada amb multes d’entre 625 i 6250 euros. També pot considerar-se una infracció molt greu, amb multes d’entre 6251 i 187.215 euros, si la vulneració d’aquest dret va acompanyada d’una conducta reiterativa en matèria d’assetjament i enviament continuat de correus electrònics.
Existeixen excepcions?
En totes les feines sempre hi ha assumptes de força major o imprevistos. Per tant, si de forma puntual i excepcional reps un missatge fora del teu horari, és important ser flexible i valorar la situació. Ara bé, si veus que els missatges, trucades o correus són constants fora de l’horari laboral, és recomanable abordar el tema amb el responsable de l’empresa.
Una altra excepció o, més aviat, situació que s’ha de valorar, és quan el treballador té un plus de disponibilitat, amb què queda obligat a estar disponible i localitzable i a atendre a les trucades o altres formes de comunicació en els supòsits acordats fora del seu horari laboral ordinari. En aquests casos, és cert que els límits de la jornada laboral es desdibuixen. Tot i això, no s’elimina el dret a la desconnexió digital, ja que sempre hi haurà moments en què la persona treballadora no estigui de guàrdia o no estigui rebent aquest plus.
Per a complir amb aquesta normativa, has de comptar amb un protocol de desconnexió digital a l’empresa i, des d’On4, podem ajudar-te. Si tens algun dubte o vols que preparem aquest protocol per a la teva empresa, contacta amb nosaltres.