BLOG

Llegeix els últims
articles

Què és el canal de denúncies obligatori?
Portada - Què és el canal de denúncies obligatori

Des del mes de juny de 2023, és obligatori implantar un canal de denúncies a les Administracions Públiques i a les entitats privades de més de 250 treballadors. A partir de desembre de 2023, les empreses privades d’entre 49 i 250 treballadors i els municipis de menys de 10.000 habitants també estan obligats a tenir-ne un.

Anem a veure què és un canal de denúncies i com implantar-lo a la teva empresa.

Què és el canal de denúncies?

Segons la Llei 02/2023 de 20 de febrer, el canal de denúncies és una eina perquè les persones treballadores i vinculades a una empresa puguin informar i denunciar, de manera anònima i confidencial, qualsevol comportament o actitud que pugui constituir una infracció o una irregularitat dins l’organització.

Aquest sistema intern d’informació ha de tenir les següents característiques:

  • Permetre la comunicació de les persones treballadores o vinculades a l’empresa (proveïdors, clients, etc.)
  • Garantir la confidencialitat i l’anonimat de l’informant.
  • Comptar amb un responsable i un procediment de gestió.

A més, l’empresa ha de comunicar l’existència d’aquest canal al seu equip, revisar periòdicament el seu funcionament i establir un règim sancionador adequat.

Qui està obligat a implantar un canal de denúncies?

El canal de denúncies és obligatori per a les empreses del sector privat i entitats del sector públic que compleixin els següents requisits:

  • Empreses de més de 50 treballadors.
  • Empreses que hagin de complir amb la normativa de mercats financers, de prevenció del blanqueig de capitals, medi ambient o seguretat del transport.
  • Partits polítics, organitzacions empresarials i sindicats.
  • Grups de societats.
  • Ajuntaments, universitats, etc.

Quins fets es poden denunciar?

A través del canal de denúncies, les persones informants poden denunciar els següents fets:

  • Discriminacions o assetjament laboral.
  • Delictes contra la intimitat.
  • Estafes, corrupció pública i/o privada i altres delictes.
  • Prevenció de blanqueig de capitals i finançament del terrorisme.
  • Seguretat de la informació i protecció de dades.
  • Prevenció de riscos laborals.
  • Delictes contra el medi ambient.
  • No compliment dels drets dels treballadors.

Quines sancions existeixen si no tens un canal de denúncies?

Les sancions per incompliment d’aquesta normativa són força elevades i es classifiquen en lleus, greus i molt greus. A més, es diferencien segons hagin estat comeses per persones físiques o jurídiques.

  • Lleus
    • Fins a 1.000 euros (persones físiques)
    • Fins a 100.000 euros (persones jurídiques)
  • Greus
    • Des de 1.001 fins a 30.000 euros (persones físiques)
    • Des de 100.001 fins a 600.000 euros (persones jurídiques)
  • Molt greus
    • Des de 30.001 fins a 300.000 euros (persones físiques)
    • Des de 600.001 fins a 1 milió (persones jurídiques)

La consideració de la gravetat de les infraccions dependrà de diversos factors, com ara la reincidència, el mal causat o la intenció d’incomplir alguna norma, entre altres.

Coneix els 8 avantatges del canal de denúncies d’ON4

Des d’ON4 implementem un canal de denúncies extern, ON4soft, que es pot personalitzar en funció de les necessitats de cada empresa o entitat. El procediment d’implantació d’aquest canal es divideix en 4 fases principals:

  1. Crear i configurar el canal de forma personalitzada.
  2. Designar un responsable dins de l’empresa o l’entitat.
  3. Configurar les opcions de denúncia.
  4. Formar l’equip.

Quins són els avantatges d’ON4soft?

  • Comunicació d’il·lícits de forma escrita i verbal.
  • Personalització de l’eina (contractació de subdomini).
  • Generació d’informes i estadístiques en temps real.
  • Possibilitat de denunciar anònimament.
  • Emmagatzematge segur de les dades a la Unió Europea.
  • Unificació de tots els canals de denúncies.
  • Respecte dels terminis legals de comunicació.
  • Integració a la pàgina web del client.

Vols més informació? Has d’implantar un canal de denúncies a la teva empresa?

Categories

Cerca

Últims post

Tags

Notícies d'interès

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal

Sense correu brossa, notificacions només d’actualitzacions.

INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES

Responsable: ON4 SERVICIOS Y FORMACIÓN, S.L.

Finalitat: Enviar-li informació sobre els productes i serveis oferts que puguin ser del seu interès, així com, informar-li d’aquells esdeveniments en els que ON4 SERVICIOS Y FORMACIÓN, S.L. participa u organitza.

Legitimació: per consentiment de l'interessat

Termini de conservació: el legalment establert d'acord amb la finalitat per la qual han estat recollides les dades

Destinataris: No es cediran dades a tercers, excepte per obligació legal

Drets: Té dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, tal com es detalla a la informació addicional.

Ubicació: Podeu consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades en els apartats POLÍTICA DE PRIVACITAT i AVÍS LEGAL situats en aquesta mateixa web.