Des del mes de juny de 2023, és obligatori implantar un canal de denúncies a les Administracions Públiques i a les entitats privades de més de 250 treballadors. A partir de desembre de 2023, les empreses privades d’entre 49 i 250 treballadors i els municipis de menys de 10.000 habitants també estan obligats a tenir-ne un.
Anem a veure què és un canal de denúncies i com implantar-lo a la teva empresa.
Què és el canal de denúncies?
Segons la Llei 02/2023 de 20 de febrer, el canal de denúncies és una eina perquè les persones treballadores i vinculades a una empresa puguin informar i denunciar, de manera anònima i confidencial, qualsevol comportament o actitud que pugui constituir una infracció o una irregularitat dins l’organització.
Aquest sistema intern d’informació ha de tenir les següents característiques:
- Permetre la comunicació de les persones treballadores o vinculades a l’empresa (proveïdors, clients, etc.)
- Garantir la confidencialitat i l’anonimat de l’informant.
- Comptar amb un responsable i un procediment de gestió.
A més, l’empresa ha de comunicar l’existència d’aquest canal al seu equip, revisar periòdicament el seu funcionament i establir un règim sancionador adequat.
Qui està obligat a implantar un canal de denúncies?
El canal de denúncies és obligatori per a les empreses del sector privat i entitats del sector públic que compleixin els següents requisits:
- Empreses de més de 50 treballadors.
- Empreses que hagin de complir amb la normativa de mercats financers, de prevenció del blanqueig de capitals, medi ambient o seguretat del transport.
- Partits polítics, organitzacions empresarials i sindicats.
- Grups de societats.
- Ajuntaments, universitats, etc.
Quins fets es poden denunciar?
A través del canal de denúncies, les persones informants poden denunciar els següents fets:
- Discriminacions o assetjament laboral.
- Delictes contra la intimitat.
- Estafes, corrupció pública i/o privada i altres delictes.
- Prevenció de blanqueig de capitals i finançament del terrorisme.
- Seguretat de la informació i protecció de dades.
- Prevenció de riscos laborals.
- Delictes contra el medi ambient.
- No compliment dels drets dels treballadors.
Quines sancions existeixen si no tens un canal de denúncies?
Les sancions per incompliment d’aquesta normativa són força elevades i es classifiquen en lleus, greus i molt greus. A més, es diferencien segons hagin estat comeses per persones físiques o jurídiques.
- Lleus
- Fins a 1.000 euros (persones físiques)
- Fins a 100.000 euros (persones jurídiques)
- Greus
- Des de 1.001 fins a 30.000 euros (persones físiques)
- Des de 100.001 fins a 600.000 euros (persones jurídiques)
- Molt greus
- Des de 30.001 fins a 300.000 euros (persones físiques)
- Des de 600.001 fins a 1 milió (persones jurídiques)
La consideració de la gravetat de les infraccions dependrà de diversos factors, com ara la reincidència, el mal causat o la intenció d’incomplir alguna norma, entre altres.
Coneix els 8 avantatges del canal de denúncies d’ON4
Des d’ON4 implementem un canal de denúncies extern, ON4soft, que es pot personalitzar en funció de les necessitats de cada empresa o entitat. El procediment d’implantació d’aquest canal es divideix en 4 fases principals:
- Crear i configurar el canal de forma personalitzada.
- Designar un responsable dins de l’empresa o l’entitat.
- Configurar les opcions de denúncia.
- Formar l’equip.
Quins són els avantatges d’ON4soft?
- Comunicació d’il·lícits de forma escrita i verbal.
- Personalització de l’eina (contractació de subdomini).
- Generació d’informes i estadístiques en temps real.
- Possibilitat de denunciar anònimament.
- Emmagatzematge segur de les dades a la Unió Europea.
- Unificació de tots els canals de denúncies.
- Respecte dels terminis legals de comunicació.
- Integració a la pàgina web del client.
Vols més informació? Has d’implantar un canal de denúncies a la teva empresa?